Συνέντευξη στην Καθημερινή

H φύση, ο έρωτας, «μέσα στο δάσος»

Συνέντευξη με τον σκηνοθέτη Αγγελο Φραντζή λίγες ημέρες πριν από την προβολή της ταινίας του

Του Παναγιωτη Παναγοπουλου

Μια ιστορία που άρχισε από ένα γραμμικό σενάριο για να γίνει μια εντελώς αφαιρετική ταινία και ένα σχέδιο που έχει αποκτήσει τρεις διαφορετικές μορφές μέχρι τώρα είναι η τελευταία δουλειά του Αγγελου Φραντζή. Το «Μέσα στο δάσος», που βγαίνει την ερχόμενη Πέμπτη στις αίθουσες, έκανε την πρώτη του επαφή με το κοινό με μια περφόρμανς στο περσινό Φεστιβάλ Αθηνών. Τώρα παρουσιάζεται με την κύρια, την κινηματογραφική του μορφή, ενώ ακολουθεί μια έκθεση βασισμένη στο υλικό των γυρισμάτων που δεν χρησιμοποιήθηκε στην τελική κόπια.

Αρχετυπικό θέμα

Είναι ταυτόχρονα πολύ εύκολο και εξαιρετικά δύσκολο να περιγράψει κανείς το «Μέσα στο δάσος». Τρία νέα παιδιά (οι Κάτια Γουλιώνη, Ιάκωβος Καμχής, Νατάν Πισόρτ), δύο αγόρια και ένα κορίτσι, περιπλανώνται σε ένα δάσος, έρχονται σε επαφή με τη Φύση, με τα σώματά τους, ζηλεύουν, ερεθίζονται, μιλούν ελάχιστα, «ένα αρχετυπικό θέμα, που είναι ο πυρήνας της επιθυμίας», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη. Και όλα αυτά ο Φραντζής τα έχει καταγράψει σε βίντεο με μια φωτογραφική μηχανή που δεν κοστίζει ούτε 200 ευρώ.

Το μέσο καθόρισε και τη φόρμα της ταινίας, όπως λέει ο Αγγελος Φραντζής. «Αρχικά υπήρχε ένα σενάριο για ένα road movie αρκετά γραμμικό, με περισσότερους χαρακτήρες. Συνειδητοποίησα, όμως, ότι έχει πολύ περισσότερο ενδιαφέρον να μείνω στον πυρήνα της ιστορίας, τη σχέση, δηλαδή, των τριών προσώπων μεταξύ τους και με τη Φύση».

Ο Φραντζής κατέληξε στη φόρμα της ταινίας και στο μέσο, τη φωτογραφική μηχανή, κάνοντας το ρεπεράζ για τους τόπους των γυρισμάτων. Το αποτέλεσμα, αν και όχι περίπλοκο τεχνικά, τον ικανοποιεί. «Είναι πολύ κοντά σ’ αυτό που είχα φανταστεί. Και σε ό, τι αφορά την απόδοση των χρωμάτων, αλλά κυρίως σε ό, τι αφορά την κίνηση της κάμερας. Μπορούσα να βρίσκομαι διαρκώς πολύ κοντά στους ηθοποιούς και να έχω το πλάνο μέσα στο χέρι μου».

«Στο πίσω μέρος του κεφαλιού μου», σημειώνει ο Αγγελος Φραντζής, «υπήρχαν επιρροές από τις ταινίες του Τορνέ και το πειραματικό σινεμά του ’60. Ομως, σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται για hommage. Η φόρμα προέκυψε από τη διαδικασία του γυρίσματος».

Μέσα απ’ αυτή τη διαδικασία διαμορφώθηκε και το τελικό σενάριο. «Για τέσσερις μήνες δουλέψαμε με τους ηθοποιούς με αυτοσχεδιασμούς που μας έβαλαν στην προϊστορία των χαρακτήρων. Ουσιαστικά επρόκειτο για ψυχαναλυτικές συναντήσεις. Στη συνέχεια γράφαμε το σενάριο μέρα με τη μέρα, γι’ αυτό και στους τίτλους οι ηθοποιοί αναφέρονται ως συν-σεναριογράφοι. Οφείλεται και στη δική τους γενναιοδωρία».

Η διαδικασία της αφαίρεσης σε υπερβολικό βαθμό δεν προβλημάτισε τον Φραντζή; «Είναι κάτι που προέκυψε σταδιακά, στο γύρισμα, αλλά και στο μοντάζ. Αρχίζεις να πετάς πράγματα επειδή σου κλωτσούν. Το ρίσκο βέβαια είναι να κινδυνέψεις να μείνεις με το τίποτα. Σημασία όμως τελικά έχει να προκαλέσεις μια αντίδραση στους θεατές».

Το «Μέσα στο δάσος» έχει συμμετάσχει σε μεγάλα φεστιβάλ, όπως του Ρότερνταμ και του Χονγκ Κονγκ, και έχει προκαλέσει διαφορετικές αντιδράσεις. «Σε άλλους λειτουργεί συγκινησιακά, κάθονται και την παρακολουθούν όπως εξελίσσεται. Στο Χονγκ Κονγκ υπήρξαν θεατές που σοκαρίστηκαν με τις ερωτικές σκηνές. Αλλοι βρίσκουν επαφή με την ταινία, άλλοι μένουν παγερά αδιάφοροι. Μου αρέσουν, όμως, όλες οι αντιδράσεις. Ακόμη και οι ακραίες».

Το «Μέσα στο δάσος» προβάλλεται από την ερχόμενη Πέμπτη. Την Παρασκευή 1η Οκτωβρίου εγκαινιάζεται στην γκαλερί «Beton 7» η έκθεση με βίντεο από τα γυρίσματα.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: